Kas īsti ir šis risinājums, un vai tam vispār ir jēga uz velosipēda? Un, ja ir, tad kādā veidā? Iedziļināsimies šī izgudrojuma vēsturē, pastāstīsim, kam tas ir piemērots un vai vispār ir iespējams uzstādīt siksnas piedziņu uz tava velosipēda.
Zobratu siksnas jau sen tiek veiksmīgi izmantotas, piemēram, automašīnu sadales mehānismos un motociklu piedziņās. Šajās ierīcēs pārvadītie spēki, protams, ir daudz lielāki nekā uz velosipēda. Tad kāpēc šāda sistēma nebūtu piemērota arī te?
Velosipēds ar siksnas piedziņu – eksotisks risinājums?
Viena lieta, kas jāpiemin jau pašā sākumā, velosipēds ar siksnas piedziņu nemaz nav nekas jauns. Šādi velosipēdi tika radīti jau sen, taču tos drīz vien aizstāja ķēdes. Siksnas piedziņa pazuda no aprites un tikai pavisam nesen atkal parādījās, galvenokārt pateicoties “Gates” tehnoloģijām.
“Gates” uzņēmums paņēma jau zināmu tehnoloģiju no auto un rūpnieciskās tehnikas un pielāgoja to velosipēdiem.
Divriteņu siksnas tiek izgatavotas no poliuretāna un neilona, tās pastiprina ar ļoti izturīgu oglekļa šķiedras serdi.

Velosipēds ar siksnu vai ķēdi – kurš uzvar?
Jau tagad ir skaidrs, ka izgatavot siksnu ir sarežģītāk nekā parastu tērauda ķēdi. Tātad, kādas ir šī mazāk populārā piedziņas veida priekšrocības?
✅ Priekšrocības:
Klusums, velosipēds ar siksnas piedziņu ir ļoti kluss.
Izturība, siksna kalpo vairākas reizes ilgāk nekā ķēde. Tā neizstiepjas un nebojā zobratus pat ilgstošas lietošanas laikā. Kalpošanas laiks var sasniegt vairākus tūkstošus kilometru.
Bez apkopes, nekādu netīru bikšu un cīņas ar nokritušu ķēdi. Siksnai nav nepieciešama smērviela, un pareizi nospriegota tā praktiski nevar noslīdēt.
Nerūsē, ja velosipēds tiek atstāts ārā, siksnas piedziņa būs glābiņš, jo tajā nav metāla detaļu.
❌ Trūkumi:
Cena, siksnas piedziņa ir būtiski dārgāka. Ilgtermiņā tas var izlīdzināties, bet sākumā izmaksas ir augstākas.
Saderība, lielākā daļa siksnu, tostarp “Gates”, ir viengabala un nav sadalāmas kā ķēde. Tas nozīmē, ka rāmis jau sākotnēji jāpielāgo vai profesionāli jāpārveido.
Saspriegojums, siksnai jābūt stingri un precīzi nospriegotai, nepieciešams speciāls mērinstruments.
Eksotika, šādi velosipēdi ir mazāk izplatīti, līdz ar to arī detaļas un rāmji ir grūtāk pieejami un dārgāki. Bojājuma gadījumā būs grūtāk atrast rezerves daļas.
Pielāgošana, siksnas garumu nevar tik viegli mainīt kā ķēdei. Ir ierobežots zobratu un siksnu kombināciju skaits, jo garums atkarīgs no rāmja un zobratu izmēriem.
Nav ātrumu pārslēdzēju, vienīgais risinājums ir planētu (iekšējās pārnesumu) rumbas. Tās ir uzticamas, taču ar saviem trūkumiem.
Ideāla līnija, siksnas piedziņai vajadzīga gandrīz perfekta ķēdes līnija. Pat 1–2 milimetru novirze var radīt problēmas.

Vai jebkurš rāmis der siksnas piedziņai?
Tam jābūt ar atvērumu (jeb “belt splitter”) aizmugurējā trijstūrī, lai vispār varētu ievietot siksnu. Parasti tiek izmantots dalīts ķēdes vai sēdekļa staiņa dizains, kur atskrūvē skrūves, nedaudz atver rāmi un ievieto siksnu. Viss!
Var iegādāties rāmi, kas jau paredzēts šim risinājumam, vai pārveidot esošo, ja tas ir iespējams.
Lielākais izaicinājums ir pareizs siksnas saspriegojums. Tas ir vēl svarīgāk nekā ķēdei, tāpēc nepieciešams īpašs spriegojuma mērītājs.
Tātad, velosipēds ar siksnu vai ķēdi?
Siksnas piedziņas galvenās priekšrocības ir klusums un minimāla apkope, nav jāeļļo, netīrumi nekrājas un pēc lietus brauciena tā joprojām darbojas klusi.
Ja meklē velosipēdu pilsētai, izvēlies siksnas piedziņu.
Ja tevi tomēr attur nepieciešamība pārveidot rāmi vai augstās cenas, izvēlies klasisko ķēdi. Apkope būs biežāka, bet priekšrocības – lielāka izvēle, pieejamība un iespēja izmantot pārslēdzējus – bieži atsver trūkumus.
Siksnas piedziņas velosipēdi jau ir ieguvuši savu fanu loku, un ne bez iemesla. Pilsētā tie darbojas lieliski un praktiski izslēdz vajadzību pēc regulāras piedziņas apkopes.